سری بازیهای کالاف دیوتی (Call of Duty) را شاید بتوان به عنوان بهترین بازیهای ویدیویی شخص اول شوتر (First-person shooter) در ژانر اکشن انتخاب کرد که هر کسی که به بازیهای کامپیوتری علاقه داشته باشد حداقل یک بار آن را بازی کرده است و بی شک خیلی از ماها با برخی ماموریتهای آن خاطره داریم.
سری بازیهای کالاف دیوتی مراحل به یاد ماندنی بسیاری داشتند که چه به دلیل داستان جذاب و یا تاثیر آن مرحله در ادامه بازی و یا چه به خاطر سختی و یا صحنههای اکشن هیجان انگیزی که داشتند در گوشه ذهن ما باقی ماندهاند که در ادامه میخواهیم خاطره چند مورد از آنان را برای شما مجدد زنده کنیم.
مرحله Shock & Awe در کالاف دیوتی 4
بسیاری هنوز هم کالاف دیوتی 4 یا مدرن وارفر (Modern Warfare) را بهترین بازی این سری میدانند و دلیل این انتخاب در کنار گرافیکهای خوب به داستان بازی برمیگردد.
یکی از ماموریتهای کالاف دیوتی MW ماموریت Shock & Awe است که در آن هدف جمع آوری سربازان از بصره به خاطر وجود خطر بمب هستهای است؛ در این ماموریت کنترل نارنجک انداز هلیکوپتر دست شماست و باید سربازان و تانکهای دشمن را مورد هدف قرار دهید و برای سربازان خود کاور ایجاد کنید.
ولی در وسط ماموریت و حین برگشت به سمت پایگاه خود بمب هستهای منفجر میشود و تمام منطقه را به خاکستر تبدیل میکند؛ پس از سقوط هلیکوپتر شما کمی در زمین میخزید و در نهایت جان میدهید و ماموریت پایان مییابد.
این مرحله یکی از تکاندهندهترین و تحسینشدهترین ماموریتها داستانی در سری بازیهای Call of Duty است.
مرحله Mile High Club در کالاف دیوتی Modern Warfare
از دیگر ماموریتهای کالاف دیوتی 4 مرحله Mile High Club است که پس از پایان خط داستان بازی میتوانید آن را بازی کنید. در این ماموریت به عنوان یکی از افسران نیروی ویژه 141 داخل هواپیمایی ربوده شده در آسمان هستید و باید یک شخص را نجات دهید.
این مرحله با نارنجک نورزاهایی بسیاری همراه است و کل این ماموریت چند دقیقهای در کشتن دشمنان فراوان و رسیدن به بخش VIP هواپیما خلاصه شده است. پس از رسیدن به این بخش یکی از صحنه آهستههای معروف رخ میدهد و باید با کلت کمری خود دشمن را هدشات کنید و شخص مورد نظر را نجات دهید.
در پایان نیز چون زمانی برای خنثی سازی بمب ندارید از هواپیما بیرون میپرید و ماموریت با انفجار هواپیما در وسط آسمان پایان میابد.
ماموریت Vendetta در Call Of Duty: World At War
بخش داستانی کالاف دیوتی World At War به لطف محبوبیت بیش از حد بخش زامبی این بازی در سایه مانده است ولی واقعیت این است که این بازی حاوی یکی از بهترین مراحل داستانی در کل سری Call of Duty میباشد. این مرحله با عنوان انتقام (Vendetta) در جریان نبرد استالینگراد رخ میدهد. پس از یک دفاع فاجعهآمیز، شخصیت محبوب ویکتور رزنوف از بازیکن میخواهد تا در ترور ژنرال آلمانی، هاینریش امسل، به او یاری رساند.
این ماموریت مهارتهای تیراندازی دقیق و زمانبندی بازیکن را به چالش میکشد. بازیکن باید مراقب لو رفتن موقعیت خود باشد و تنها زمانی شلیک کند که صدایی به گوش دشمن نرسد. این مرحله با ایجاد یک تغییر ریتم از نبردهای سریع و وحشیانه، تبدیل به تجربهای دلپذیر برای گیمرها میشود. معرفی شخصیت نمادین ویکتور رزنوف تنها بخشی از جذابیت این مرحله به شمار میرود.
Vorkuta در کالاف دیوتی بلک اپس
مرحلهی Vorkuta که دومین مرحله از بازی Call of Duty: Black Ops به شمار میرود، نقشی کلیدی در متمایز ساختن این عنوان ایفا میکند. در این مرحله، بازیکن کنترل الکس میسون، متخصص سیا که در اردوگاه کار اجباری وورکوتا یا گولاگ معروف در اتحادیه جماهیر شوروی زندانی است، را برعهده میگیرد. فرار میسون از این اردوگاه، به یک قیام گسترده تبدیل میشود و او به همراه ویکتور رزنوف، دیگر زندانیان را برای مبارزه با نگهبانان سازماندهی میکند.
Vorkuta به طور عمدی ریتم بازی کالاف دیوتی Black Ops را تغییر میدهد. بازیکنان در ابتدای این مرحله تنها به یک چاقو مجهز میشوند. این بخش، آزمونی برای تواناییهای مخفیکاری آنها بوده و لازم است با کشتن نگهبانان، برای دستیابی به سلاحهای بهتر اقدام کنند. این ماموریت لحظهای برای استراحت به بازیکن نمیدهد و پس از بخش پنهانکاری، به یکی از مهیجترین صحنههای تعقیب و گریز در کل مجموعه Call of Duty تبدیل میشود.
All Ghillied Up در کالاف دیوتی 4
علیرغم اینکه مرحلهی All Ghillied Up تأثیر ملموسی بر روند داستانی بازی Call of Duty 4: Modern Warfare ندارد ولی طراحی و اجرای هنرمندانهی آن، این مرحله را به یکی از دوستداشتنیترین و مورد ستایشترین مراحل کل مجموعه Call of Duty تبدیل کرده است. بر خلاف اکثر مراحل این فرنچایز All Ghillied Up رویکردی تقریباً کاملاً غیرخطی را اتخاذ کرده و به واسطهی حس تنش و اضطراب فوقالعادهای که القا میکند، شناخته میشود.
در طول این ماموریت بازیکن در چشمانداز ویران و مملو از دشمن چرنوبیل، تنها با یک یار وفادار همراه میشود. در این مرحله، خطر مرگ در هر قدمی وجود دارد. با این حال، تا زمانی که بازیکن با مهارت و دقت عمل کند، میتواند با روشهای گوناگونی به اتمام مرحله برسد. All Ghillied Up نه تنها محبوبترین مرحلهی Modern Warfare به شمار میرود، بلکه بسیاری از منتقدان آن را یکی از درخشانترین مراحل در کل تاریخ بازیهای تیراندازی اول شخص میدانند.
ماموریت Loose Ends در Modern Warfare 2 و مرگ گوست
از دلایل اصلی محبوبیت داستان بازی Call of Duty: Modern Warfare، شخصیت های اصلی آن هستند. هر یک از اعضای Task Force 141 به نوعی دوستداشتنی و جذاب میباشند. بازیکنان خاطرات خوبی از سوپ (Soap) مکتاویش، کاپیتان جان پرایس (Price)، روچ (Roach)، گوست (Ghost) و دیگران دارند و به دلیل مرحله Loose Ends در بازی کالاف دیوتی MW2 شوک بزرگی به بازیکنان و طرفداران این سری وارد کرد.
در Loose Ends روچ و گوست به حملهای علیه آنچه که پناهگاه مخفی ماکاروف تلقی میکنند، دست میزنند. در انتهای این مرحله، آنها با متحد و فرمانده خود، سپهبد شپرد همراه میشوند. شپرد پس از دریافت اطلاعات مربوط به مکاروف، با تپانچهی خود به هر دوی آنها شلیک میکند. این خیانتی تکاندهنده است که منجر به کشته شدن دو تن از محبوبترین اعضای گروه ضربت 141 در Modern Warfare شده و شپرد را به دشمنی خطرناک تبدیل میکند.
Rebirth در Call Of Duty: Black Ops
مرحله Rebirth نقطه عطفی است که در آن همه چیز سر جای خود مینشیند و داستان بازی شروع به معنا پیدا کردن میکند. از نظر گیمپلی، این مرحله تجربهای خوشساخت و متنوع را ارائه میدهد. اما آنچه این مرحله را برجسته میسازد، داستان آن است.
Rebirth داستان را در نوری متفاوت قرار میدهد و سرانجام چارچوب بازپرسی الکس میسون را توضیح میدهد. در این مرحله آشکار میشود که رزنف تنها یک توهم بوده و میسون راوی ناپایدار و غیرقابل اعتمادی است. لحظه اوج این مرحله، زمانی است که میسون خود را رزنف معرفی میکند و استاینر را به رگبار میبندد.
مرحله No Russian در Modern Warfare 2
مرحله No Russian در بازی مدرن وارفر 2 سری Call of Duty یکی از بدنامترین مراحل در تاریخ این مجموعه است؛ تا جایی که حتی در رسانههای اصلی نیز مورد بحث قرار گرفته است. این موضوع نه به دلیل کشفهای داستانی یا گیمپلی درخشان، بلکه به این علت است که در این مرحله، بازیکن در مرکز یک حمله تروریستی قرار میگیرد و این انتخاب را دارد که به آن بپیوندد یا خیر. این مأموریت شامل به رگبار بستن غیرنظامیان پیش از یک خیانت شوکهآور میشود.
در نهایت، بیشتر بازیکنان و منتقدان No Russian را مرحلهای بیمزه و ناپسند میدانند. این مرحله متهم شده که تلاشی برای ایجاد همان واکنشهای شوکآور بوده که بازی Call of Duty 4: Modern Warfare با مرحله Shock and Awe خود ایجاد کرده بود. اما به دلیل محتوای زشت و ناپسند آن No Russian بیشتر با بدنامی و انزجار روبرو شده تا ستایش، با این حال نمیتوان رد کرد که این ماموریت نیز یکی از به یادماندنیترین لحظات کالاف دیوتی بود.
Dust to Dust در Modern Warfare 3 و کشتن ماکاروف
مرحله Dust to Dust پایان سهگانه اصلی مدرن وارفر است و پایانی انفجاری و رضایتبخش را رقم میزند. در این ماموریت شما نقش کاپیتان پرایس را بازی میکنید که برای اولین بار چنین فرصتی نصیبتان میشود. هم پرایس و هم یوری با لباسهای زرهای جاگرنات مسلح شدهاند و با گلوله باران کردن هتل اواسیس، راه خود را به سوی ماکاروف برای از بین بردن او میگشایند.
موسیقی این سطح نسبتا خوب است و به حس نهایی بودن آن میافزاید. پس از بالا رفتن از هتل و درگیری با ماکاروف، سرانجام او با حلق آویز شدن کشته میشود و در نهایت با نگاه به جنازه آویزان او پرایس سیگاری میکشد که نشانگر پایان این سهگانه است که نمیتوان پایانی رضایتبخشتر از این را متصور شوید.
شما کدام ماموریت این مجموعه را بازی کردهاید که هنوز هم در خاطرتان مانده است؟